Skip to content

Charlotte

Charlotte is afgestudeerd als Communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft als research manager bij marktonderzoeksbureaus gewerkt en is docent persuasieve communicatie geweest aan de Universiteit van Amsterdam. In deze laatste functie gaf zij vakken als mediaplanning en reclame en cultuur en heeft zij veel afstudeerprojecten gegeven waar zij studenten in groepsverband en individueel heeft begeleid in het doen van onderzoek en het schrijven van hun thesis. Charlotte is betrokken, perfectionistisch, analytisch en servicegericht. Met tips over de inhoud en structuur van de thesis en met sparren over de inhoud van het onderzoek helpt ze graag studenten een goed eindresultaat te behalen. Hierbij motiveert ze studenten de planning te bewaken en kritisch na te denken. Haar motto is hierbij: ‘Ook al lukt het denkproces niet en heb je moeite met de planning, als je laat zien dat je erover na denkt, help ik je graag verder.’

Wat Charlotte als scriptiebegeleider goed kan, is;

Waarom begeleid je studenten die het moeilijk vinden hun scriptie te schrijven?

Sommige studenten lopen vast in hun schrijf- of onderzoeksproces en andere studenten hebben moeite met opstarten of enkel behoefte aan even sparren. Ik vind het leuk studenten de aandacht, feedback en adviezen te geven waardoor zij verder kunnen. Hierbij hou ik uiteraard de planning in de gaten zodat ze tijdig het werk inleveren. Gedurende het proces zie ik studenten stappen maken en daar krijg ik ook positieve energie van.

Hoe verliep je eigen scriptie?

Mijn scriptie maakte onderdeel uit van een promotieproject. Ik moest zelfstandig onderzoek doen en mijn scriptie schrijven, maar wel onder toeziend oog van mijn supervisor voor wie de deelstudie bestemd was. Ik had het geluk dat ik erg goed werd begeleid qua inhoud en proces maar ook qua planning. Het laatste deel van het traject waar ik zelf alle onderdelen moest samenvoegen tot een goed lopend verhaal en het inleveren van het stuk voor feedback kostte mij wel moeite. Ik deed er vrij lang over omdat ik het spannend vond het te laten beoordelen. Achteraf gezien waren de zorgen voor niks. Juist door de feedback die ik kreeg kon ik het tot een goed geheel vormen. Hierdoor heb ik ook geleerd dat het fijn is geholpen te worden en dat iemand met je mee denkt. Deze gedachte wil ik ook studenten meegeven.

Niemand heeft alleen maar goede kanten. Wat is een slechte kant van jou?

Ik ben erg uitgebreid in het geven van feedback en herschrijf de delen waar het nodig is soms rigoureus. Hierbij let ik er wel op dat ik de feedback op zo’n manier geef dat studenten gemotiveerd worden aan de slag te gaan. Het herschrijven probeer ik in te perken en liever niet te doen. Een scriptie is immers een afstudeerproject en als je het zelf schrijtft heb je ook iets om trots op terug te kijken.

Geef eens één tip die voor (bijna) alle studenten geldt

Onderzoek doen en een scriptie schrijven is een voortschrijdend traject. Het gaat gepaard met vallen en opstaan, teksten schrappen en toevoegen. Maar uiteindelijk loont zich alle inzet en als je aan het eind van de rit je eigen boek (scriptie) print, kun je er trots op zijn!

Wat is je mooiste ervaring met begeleiden?

Studenten lopen om allerlei redenen vast tijdens het schrijven van hun scriptie. De een weet niet meer hoe verder te gaan, de ander krijgt het afronden van het veldwerk niet voor elkaar. Maar er zijn ook studenten die bijvoorbeeld om persoonlijke redenen niet verder kunnen of durven. Voor mij is het dan erg waardevol als ze naar mij toe durven komen om dit met mij te delen. Ik heb gemerkt dat ze door mijn betrokkenheid weer verder durven te gaan. Door een goede band op te bouwen zie ik dat ze van een slechte scriptie zelfs nog een (redelijke tot erg) goede scriptie weten te maken.