Remy

Remy is afgestudeerd als historicus aan de Universiteit Utrecht. Hij heeft gewerkt als redacteur en als geschiedenisdocent in het voortgezet onderwijs. Remy is analytisch en heeft een vlotte pen. Doordat hij veel eindwerkstukken heeft begeleid, weet hij waar studenten vastlopen in hun proces. Met praktische tips en aanstekelijk enthousiasme kan hij het onderzoeks- en schrijfproces weer vlot trekken.

Wat Remy als scriptiebegeleider goed kan, is:

Waarom begeleid je studenten die het moeilijk vinden hun scriptie te schrijven?

Vaak maken studenten zich onnodig veel zorgen over hun scriptie. Wie in het laatste jaar van de studie terecht is gekomen, is heus in staat een goede scriptie te schrijven. Als studenten door de bomen het bos niet meer zien, is het fijn als je structuur aan kunt brengen. Een scriptie is veel werk, maar wordt overzichtelijker als je het opdeelt in kleinere deeltaken. Met concrete tips kun je het zelfvertrouwen van studenten vaak een boost geven. Als dit uiteindelijk resulteert in een goed cijfer, geeft dat veel voldoening.

Hoe verliep je eigen scriptie?

Ik heb drie scripties geschreven: voor mijn bachelor, mijn master en op de lerarenopleiding. Meestal had ik in een vroeg stadium al duidelijk wat ik wilde schrijven, maar had ik ook veel last van uitstelgedrag. Over mijn masterscriptie heb ik bijna anderhalf jaar gedaan. Toen ik vlak voor de zomervakantie nog steeds weinig op papier had, heb ik een knop omgezet. Binnen een maand was m’n scriptie af.

Niemand heeft alleen maar goede kanten. Wat is een slechte kant van jou?

Ik ben een generalist, een man van de grote lijnen. Dat heeft ook voordelen: zo ben ik breed geïnteresseerd en weet ik van een heleboel dingen een beetje. De specialistische vakkennis zal van jou moeten komen.

Geef eens één tip die voor (bijna) alle studenten geldt

Onderzoek iets wat je écht interessant vindt. Als je zelf niet benieuwd bent naar de conclusies van je scriptie, dan is een lezer dat waarschijnlijk ook niet.