Skip to content

Sophie

Sophie is cum laude afgestudeerd als filosoof en is momenteel bezig met het afronden van een tweede masterstudie in de kunstmatige intelligentie. Tussen 2017 en 2020 heeft ze gewerkt als schrijfcoach bij de Universiteit Utrecht en daar meer dan honderd bachelor en masterstudenten begeleid bij het schrijven van essays en scripties. Daarnaast heeft ze workshops gegeven op het gebied van academisch schrijven en meegeholpen aan het organiseren van scriptieweken.

Door haar brede studieachtergrond heeft Sophie ruime ervaring met onderzoek in verschillende disciplines (alfa, bèta en gamma) en met interdisciplinaire onderzoek. Ze heeft een brede interesse en vindt het erg leuk om – middels scripties van studenten – te leren over nieuwe interessante onderwerpen.
Wat Sophie als scriptiebegeleider goed kan is:

Waarom begeleid je studenten die het moeilijk vinden hun scriptie te schrijven?

Voor veel studenten is het schrijven van een scriptie erg lastig. Ze krijgen vanuit hun opleiding niet altijd de begeleiding die ze nodig hebben en ze hebben dan ook baat bij meer hulp. Vaak is de (extra) hulp die ze nodig hebben niet zo zeer inhoudelijk, maar ze lopen vast in hun motivatie, het vinden van de juiste structuur of hebben een gebrekkige academische schrijfstijl. Hierbij kan coaching zeer goed helpen. Door middel van de juiste (open) vragen te stellen, zet ik studenten graag aan het denken. Daarnaast leer ik ze technieken waarmee ze op nieuwe manieren hun eigen tekst kunnen verbeteren. Het geeft veel voldoening als studenten na een begeleidingssessie weer gemotiveerd zijn om verder aan hun scriptie te gaan werken.

Hoe verliep je eigen scriptie?

Ik heb zelf maar liefst vier scripties geschreven (twee bachelorscripties en twee masterscripties). Het ging goed en ik heb mooie resultaten behaald, maar ik deed er soms wel lang over, aangezien strikte deadlines voor de meeste filosofen minder belangrijk zijn dan de kwaliteit van het werk. Voor mijn masterscriptie filosofie ben ik dan ook lang bezig geweest met literatuur lezen en graven in het onderwerp waarin ik geïnteresseerd raakte voordat er echt iets constructiefs op papier kwam. Ik zou dat niet iedere student aanraden, maar ik heb er zelf wel veel plezier uit gehaald en ook veel van geleerd. Voor mijn andere scripties was er gelukkig meer een vooropgezet traject dat ik heb gevolgd.

Niemand heeft alleen maar goede kanten. Wat is een slechte kant van jou?

Ik kan soms wat perfectionistisch zijn dat ook uitdragen naar studenten. Hier probeer ik aan te werken, want dingen hoeven absoluut niet altijd perfect te zijn. Doe je best, haal er uit wat er voor jou in zit en ben trots op jezelf!

 

Geef eens één tip die voor (bijna) alle studenten geldt

Probeer het schrijfproces als een proces te zien en wees niet alleen gefocust op het eindproduct. Verdeel het werk in kleinere stappen: het formuleren van een hoofdvraag, het lezen van literatuur, het maken van een opzet, schrijven van de eerste versie, herschrijven en reviseren. Focus op één taak tegelijk.