Skip to content

Willem

Willem is afgestudeerd als historicus. Hij voltooide een master oudheidkunde, en haalde daarna cum laude de onderzoeksmaster moderne geschiedenis. Omdat hij geen genoeg kon krijgen van studeren, heeft Willem daarna nog een PhD in de filosofie gedaan. Tijdens zijn promotietraject heeft hij ook colleges gegeven en scriptiestudenten begeleid.

Willem is een intellectuele duizendpoot. Het liefst verdiept hij zich steeds in nieuwe vakgebieden en onderwerpen. Hoewel Willem het beste thuis is in de geesteswetenschappen, vindt hij het een uitdaging om ook studenten uit andere vakgebieden te helpen bij hun scriptie. Dan kan hij zelf ook nog eens op onderzoek uit.

Ondanks zijn nieuwsgierigheid en academische prestaties, weet Willem uit eigen ervaring dat het bij een scriptie soms ook tegen kan zitten. Tijdens zijn PhD had hij een motivatiedip en kreeg hij zijn proefschrift niet op tijd af. Toch gaf Willem niet op, en heeft hij zijn thesis uiteindelijk naast een drukke baan af weten te maken. Studenten die de motivatie voor hun onderzoek kwijt zijn helpt Willem graag om hetzelfde te bereiken.

Willem is goed in:

Scriptiebegeleider Willem
Waarom begeleid je studenten die het moeilijk vinden hun scriptie te schrijven?

De scriptie is het sluitstuk van je studie, waarin je laat zien wat je de voorgaande jaren aan kennis en vaardigheden hebt opgedaan. Het schrijven zelf is voor veel mensen echt buffelen. Maar het voltooien van een scriptie is ook een prestatie die enorm veel voldoening geeft.

Helaas lopen sommige studenten vast. Vaak ligt de oorzaak bij de geringe begeleiding vanuit de eigen onderwijsinstelling. Maar het komt ook voor dat studenten eerder in hun opleiding helemaal nog niet hebben geleerd hoe ze zo’n groot en complex project als een scriptie moeten aanpakken.

Als ik studenten daarbij op weg kan helpen, dan geeft het mij ook weer voldoening als zij uiteindelijk hun scriptie kunnen inleveren.

Hoe verliep je eigen scriptie?

Ik heb twee masterscripties en een proefschrift geschreven, en merkte daarbij hoe belangrijk de begeleiding kan zijn. Tijdens mijn masterscripties zag ik mijn begeleiders elke twee weken en hielden zij actief toezicht op mijn voortgang. Voor mij werkte dit erg goed: ik haalde voor beide scripties hoge cijfers, en kreeg ze ook binnen de gestelde tijd af.

Bij het schrijven van een proefschrift krijg je veel minder begeleiding. Je motivatie moet helemaal uit jezelf komen. In mijn geval was die er niet altijd voldoende. Achteraf had ik toen misschien ook wel baat gehad bij een coach!

Wat is je mooiste ervaring met begeleiden?

Mijn mooiste ervaringen zijn toch wel het begeleiden van studenten die helemaal zijn vastgelopen en vanuit hun opleiding bijna geen begeleiding (meer) krijgen, weer op gang te helpen en het vertrouwen terug te geven dat ze het scriptietraject succesvol af kunnen ronden en dat dan ook doen.

Niemand heeft alleen maar goede kanten. Wat is een slechte kant van jou?
Het is een cliché, ik weet het, maar ik ben soms te perfectionistisch. Ik heb de neiging om fouten of slordigheden altijd te willen corrigeren, ook als het soms beter is om dingen te laten gaan. Dat geldt ook voor mezelf: als ik een tekst schrijf, dan duurt dat vaak best lang. Ik kan pas verder als ik vind dat een zin of alinea perfect loopt. Tegenwoordig probeer ik soms om wat minder kritisch te zijn.
Geef eens één tip die voor (bijna) alle studenten geldt
Begin! Zeker bij aanvang van een scriptietraject, of als je net begint aan het schrijfproces, lijkt het afronden van een scriptie een heidens karwei. Niet zo gek als je dan niet weet waar je moet beginnen. Maar vaak maakt dat uiteindelijk niet eens zo heel veel uit. Je moet ergens beginnen!