Strategisch advies

Hoe pak je het onderzoek het beste aan?

Bij scriptiehulp bij Bureau Scriptiehulp kan het accent op verschillende zaken liggen. De een is gebaat bij een goede inhoudelijke begeleiding. De ander wil een goede strategie om uitstel te voorkomen. Of een strategie om naast werk, kinderen of een druk sociaal leven toch ook nog aan de scriptie toe te komen. Of een strategie om de docent-begeleider zijn rol te laten pakken.

Time management

Kom je maar steeds niet toe aan je scriptie omdat je druk bent met andere dingen, dan kunnen we je coachen op time management. Niet dat we je agenda gaan overnemen… maar we kunnen gezamenlijk onderzoeken waarom je scriptie steeds op de laatste plaats lijkt te komen. De uitkomst van dat onderzoek verbaast veel studenten. Het helpt echter wel om de scriptie een paar sporten omhoog te duwen op de prioriteitenladder. De strategie die je daarvoor moet bewandelen, verschilt van persoon tot persoon. Maar hij werkt wel.

Uitstel

Je had je nog zo voorgenomen om vandaag die probleemstelling eruit te gooien… maar het kwam er toch niet van. Uitstel is de hoofdoorzaak van motivatieverlies en daardoor ook van het staken van een studie. Dat is zonde.

Uitstelgedrag kan verschillende oorzaken hebben. Sommige uitstellers komen erachter dat ze eigenlijk uitstellen omdat ze onzeker zijn over wat ze produceren. Bij anderen ligt het aan het drukke leven, aan motivatiegebrek, of aan de eenzaamheid die het langstudeerderschap vaak met zich meebrengt.

Bedenk dat je, een verdwaald vakje uit het tweede jaar daargelaten, je studie hebt afgerond. Je strandt met de finish in zicht. Maar niet als het aan ons ligt. Onze aanpak werkt bij de overgrote meerderheid van studenten. Zelfs als je de meest notoire uitsteller bent, komen we tot een strategie waardoor je aan je scriptie gaat werken.

Lastige docenten

‘Docenten zijn ook net mensen’, grappen we weleens bij Bureau Scriptiehulp. Sommige docenten zijn fantastische begeleiders, anderen bakken er niet veel van. En het helpt als je op dezelfde golflengte zit. Is dat niet zo, dan kan het knap lastig worden. Je kunt in de aanval gaan. Maar het aantal studenten dat we op die manier een diploma zagen halen, is erg gering.

Docenten hebben niet altijd gelijk. Ze hebben allemaal zo hun eigen voorkeuren en grillen. Zo maakten we mee:

  • De docent was er heel stellig in: ‘Het opstellen van deelvragen doen we niet in de master.’
  • Een docent sommeerde z’n student p-waardes van kleiner dan nul te hanteren ‘om er absoluut zeker van te zijn dat de hypothese zou kloppen’.
  • ‘Hoofdvragen mogen niet met ‘hoe’ beginnen’, aldus de docent.

Dat zijn allemaal zaken waar wij toch anders over denken. Daarnaast zien we ook cases voorbij komen van docenten waarbij hun handelen geen schoonheidsprijs verdient:

  • Tweeënhalve maand doen over het nakijken van een stuk, en dan voet bij stuk houden dat de herkansingsdatum (een week later) niet verschuift.
  • Een student betichten van fraude en dreigen met de examencommissie omdat die student de aanhalingstekens vergeet bij een quote en dus ‘onheus en frauduleus citeert’. Yeah right.

Maar de docent is nu eenmaal degene die beoordeelt. Dat maakt dat je ze strategisch moet behandelen.

Wat we niet doen is contact opnemen met de docent, ook niet op je eigen verzoek. We coachen, en coachen kan alleen in vertrouwen. Wat op locatie of via skype besproken wordt, blijft wat ons betreft onder ons. Zouden we met docenten (of iemand anders) praten wat we daar met jou besproken hebben, dan schaden we ongetwijfeld dat vertrouwen.

Wel zelf doen

Ook op verzoek schuiven we niet aan bij een overleg met je docent. We zijn geen bemiddelaar (al jeuken onze handen soms, in dit opzicht). Wel kunnen we je adviseren hoe je problemen met een docent kunt aanpakken. Maar het is aan jou om dat advies op te volgen of niet. We gaan niet met docenten in discussie, omdat we geen officiële rol hebben. Daardoor is het eigenlijk nooit in jouw belang als we met een docent zouden gaan praten of mailen: in het gunstigste geval denkt een docent: ‘Wat is dat voor snoeshaan en waar bemoeit ie zich mee?’

Wat we wel doen is goed analyseren waar het bij de docent aan schort. We coachen je op de omgang met de docent, zodat de verhouding niet verder verslechtert en je gewoon je scriptie netjes kunt afronden.

Overtuigd?

Meld je hier aan voor een gratis intake: