Skip to content

Faalangst bij het schrijven van je scriptie

of... het writer’s block dat niet weg lijkt te willen

Faalangst is een hardnekkig en vervelend probleem als je er last van hebt bij het schrijven van je scriptie. Je kunt dit probleem vandaag nog te lijf.

De meeste studenten die last hebben van faalangst, wéten dat ze last hebben van faalangst. Maar twijfel je, lees dan even dit rijtje:

De 5G-analyse van jouw faalangst

Als je één van deze situaties herkent, kan de oorzaak liggen in faalangst. Faalangst is frustrerend. Eigenlijk weet je wel hoe het moet, maar als je eenmaal met je scriptie bezig wilt, lukt het gewoon niet. Of je dénkt dat je het niet voor elkaar gaat krijgen, dus ontloop je het schrijf- of onderzoeksproces gewoon.

Je kunt bij jezelf nagaan wanneer faalangst optreedt. Het eerste dat je daarna kunt doen, is het volgende stappenplan (het 5-G-stappenplan) doorlopen:

Het is natuurlijk niet zo dat elk studie-ontwijkend gedrag door faalangst komt. Maar áls het door faalangst komt, is het hardnekkig. Uitstellen is één ding, maar uitstellen terwijl je eigenlijk dolgraag voortgang wilt boeken is echt niet leuk meer. Uiteindelijk leidt het tot stagnatie. Er is geen vooruitgang, en dat motiveert niet. Uiteindelijk is het dat motivatiegebrek, dat je scriptie de genadeslag geeft. Dus… als je vermoedt of weet dat je faalangst hebt, doe er dan iets aan!

Het eerste dat je daarna kunt doen, is de volgende analyse (de 5G-analyse) doorlopen.

5G's om je faalangst te begrijpen

Je weet nu, op hoofdlijnen, waarom faalangst tot problemen leidt. Faalangst is hardnekkig. Misschien blijf je wel altijd wat ongemakkelijk bij het schrijven van een groot stuk. Maar je kunt wel beter leren omgaan met je faalangst, zodat die je niet meer belemmert. Wat we in faalangstcoaching doen, is samen met jou het stappenplan dat je nu hebt geschetst stukje bij beetje veranderen.

Gedachten zijn de sleutel

Het begin van dat veranderen is meestal de tweede G: gedachten. In plaats van denken dat je misschien wel iets vergeet, kun je ook denken: “Ik doe wat ik nu kan, en als het niet volledig is kan ik dat altijd later nog toevoegen.” We noemen dat ‘helpende gedachten’. Ze helpen alleen als je ze realistisch vindt. Dus als je aanvankelijke gedachte is: “Ik kan dit niet”, dan is het niet zo zinnig om te denken: “Maar nu kan ik het wel!” Waarom zou het immers nu wel lukken terwijl je altijd het tegendeel hebt gedacht. Wat een betere helpende gedachte is, is: “Ik weet dat ik dit moeilijk vind, maar ik doe het stap voor stap, en m’n begeleider van Bureau Scriptiehulp helpt me bij het zetten van de juiste stappen.”

Coaching bij faalangst

Ze zijn voor begeleiders meestal veel makkelijker te formuleren dan voor jezelf, maar: goed geformuleerde helpende gedachten leiden tot een ander gevoel, en dus tot een ander gedrag, en dus tot andere gevolgen.

Onze faalangstcoaching stuurt aan op helpende gedachten. Daarna hangt het heel erg af van jouw situatie. Bij de een werken we samen aan uitstellen, bij de ander juist veel meer aan ‘gedrag buiten z’n comfort zone’. En bij de derde helpt plannen heel goed, of een persoonlijke training ‘schrijven volgens een plan’. Zet daarom vandaag nog je eerste stap om te leren omgaan met faalangst:

Meld je hier aan voor een gratis intake: